DoudouLinux DoudouLinux

Komputer pilihan mereka!

The site's languages [ar] [cs] [de] [en] [es] [fa] [fr] [it] [ms] [nl] [pt] [pt_br] [ro] [ru] [sr] [sr@latin] [th] [uk] [vi] [zh]

> Bahasa Malaysia > Dokumentasi > Peralatan Lanjut > Kawalan Ibu bapa
WARNING: this section may be still refering to DoudouLinux 1.2 Gondwana. Please browse the English section to learn about DoudouLinux 2.1 Hyperborea.

Kawalan Ibu bapa

September 2011 — kemaskini terakhir November 2013

All the versions of this article: [čeština] [Deutsch] [English] [Español] [français] [italiano] [Bahasa Malaysia] [română] [русский] [српски]

Sejak versi 2010-11 DoudouLinux menyediakan alat untuk kawalan ibu bapa yang berperanan untuk memberikan keselamatan yang lebih kepada ibu bapa. Pada masa ini, ia diperbuat dengan penapis akses laman web pintar. Kami percaya untuk persekitaran yang khusus kepada kanak-kanak, ia adalah yang paling minimum; selepas itu, kami merancang untuk melaksanakan alat pilihan untuk menghadkan tempoh jam dalam sehari penggunaan DoudouLinux termasuk juga tempoh penggunaan mengikut hari. Ini akan memudahkan pengawalan penggunaan komputer yang munasabah jika topik ini adalah salah satu kebimbangan anda [1].

Nota: kami tidak mendakwa bahawa alat penapisan laman web kami sempurna dan kami tidak pula boleh menjamin bahawa tiada laman "nakal" yang akan dipaparkan. Oleh itu, ia tidak menggantikan sekurang-kurangnya pengawasan oleh ibu bapa merangka perbincangan dengan kanak-kanak tentang bahaya Internet. Matlamatnya adalah tidak perlu untuk kekal sepanjang masa di belakang anak-anak anda, untuk menghasilkan Internet yang benar-benar bersih, satu tugas yang mustahil untuk dicapai walau apa jua pendapat sesetengah orang! Perlu diingat bahawa salah satu matlamat DoudouLinux adalah untuk kanak-kanak berasa selesa dengan komputer, yang dengan cepat menjadi satu kegagalan sekiranya ibu bapa perlu memerhati setiap tindakan mereka sepanjang masa.

Penapisan laman web

Amaran: penapisan laman web diketahui boleh dipercayai bagi Perancis dan Rusia, dan dikenali sebagai versi alpha untuk Romania, Serbia, Bahasa Ukraina, dan mungkin beberapa bahasa lain, contohnya. Parsi.

Penapisan laman web ini berdasarkan DansGuardian. Perisian ini merangkumi sistem senarai laman web yang diketahui selamat atau sebaliknya mensasarkan kesedaran awam, dan sistem analisis kandungan halaman masa nyata. Senarai laman boleh membenarkan atau menolak halaman yang datang dari laman yang reputasi sebahagian besarnya dikenali sebagai baik atau buruk. Analisis kandungan terdiri dalam pencarian beberapa perkataan atau ungkapan yang dikenali sebagai "nakal". Kenakalan halaman global dinilai dengan menggunakan skor yang dikaitkan dengan setiap perkataan atau ungkapan. Dengan cara ini, halaman boleh ditolak sebelum ditunjukkan kepada kanak-kanak.

Rejet d'une recherche dans Google sur le mot « sexe »

Tangkapan skrin di atas menunjukkan carian Google dengan perkataan sex membawa kepada satu halaman yang ditolak, terima kasih kepada analisis sistematik kandungan yang sebenar dari halaman yang diminta. Kami membolehkan anda memeriksa bahawa permintaan ini membawa ke senarai laman web lucah, dan DoudouLinux tidak menyekat kebanyakan carian Google.

Oleh itu, kami telah memutuskan untuk menumpukan perhatian kepada analisis kandungan halaman bagi DoudouLinux daripada menyediakan senarai laman web yang baik dan buruk. Sebab-sebab bagi pilihan ia adalah Internet sangat luas, menjadikan apa-apa kerja penyenaraian merupakan tugas yang amat besar, akan tetapi kami juga mengkaji beberapa senarai hitam laman yang dikatakan "nakal". Kajian ini menunjukkan bahawa senarai hitam pada dasarnya mengandungi laman web yang tiada lagi atau kandungan yang telah menjadi selamat kembali. Nampaknya sememangnya senarai hitam mengandungi pada dasarnya laman cetak rompak tetapi kemudiannya telah dipulihkan atau dipadam. Ini membuatkan kami berfikir bahawa satu-satunya penyelesaian yang baik penapisan kandungan sebenar seperti yang diiklankan oleh DansGuardian, iaitu penapisan yang benar-benar menganalisa kandungan halaman dan tidak terhad kepada melihat asal usul halaman di Internet.

Soalan tentang penapisan laman web

Bolehkah tapisan laman web dipintas?

Reka bentuk sistem DoudouLinux tidak membenarkan akses laman-laman kepada web tanpa melalui penapisan kandungan halaman. Sudah tentu pakar-pakar mungkin mengetahui bagaimana untuk memulihkan sistem tanpa penapisan tetapi ini memerlukan perubahan penghalaan jadual sistem rangkaian dari konsol: ia sepatutnya memberikan anda kepercayaan serta-merta!

Bolehkah peer-to-peer dan mesej segera ditapis juga?

Tidak, penapis kandungan hanya menganalisis laman web. Jika anak anda melakukan muat turun peer-to-peer atau mesej segera (chat), DansGuardian tidak dapat berbuat apa-apa kerana perkhidmatan ini tidak bergantung kepada laman web. Walau bagaimanapun, adalah mustahil untuk melakukan perkara lain pada DoudouLinux selain web di Internet kerana alat-alat yang lain tidak dipasang [2]. Walaupun pelanggan mesej segera, Empathy, boleh didapati di DoudouLinux, ia dikonfigurasi kepada hanya mampu kepada berbincang pada rangkaian tempatan, tidak di Internet. Ini menjadikan kita percaya DoudouLinux selamat bagi keseluruhan Internet dan bukan sahaja laman web.

Adakah fail yang dimuat turun diimbas untuk virus?

Tidak. Ciri ini dilumpuhkan kerana ia akan memerlukan DoudouLinux menerapkan perisian antivirus dan alat-alat bagi menaik taraf tandatangan. Oleh kerana DoudouLinux tidak disasarkan oleh malware dan pada dasarnya sistem baca sahaja, kami memutuskan bahawa ciri-ciri tersebut tidak diperlukan.

Kandungan apakah yang ditolak?

Pada masa ini hanya menapis terma lucah diaktifkan. kita masih lagi perlu menterjemahkan terma kategori lain bagi meningkatkan operasi bidang penapisan web.

Bagaimana anda boleh bayangkan bahawa kanak-kanak akan pergi ke laman web lucah?

Hanya kerana kesilapan! Katakan ia berseronok dengan kawan-kawan dan menaip perkataan "seronok" untuk dicari di Internet. Mereka kemudian boleh termasuk ke laman web lucah ... Kami benar-benar tidak mahu kemungkinan DoudouLinux meletakkan mereka dalam keadaan tersebut.

Bagaimana untuk mengetahui apa yang menyebabkan halaman tersebut ditolak?

Anda hanya perlu klik pada teks "tunjuk butiran" pada halaman memberitahu anda permintaan itu telah ditolak. Anda akan dapat mencari maklumat mengenai kategori dan bahasa yang mencetuskan penolakan serta senarai perkataan yang diubahsuai skor halaman. Anda perlu tahu skor kewajaran kenakalan halaman dan, dalam konfigurasi DoudouLinux terkini, ia perlu kekal di bawah 50 untuk tidak menyebabkan penolakan halaman.

Adakah laman web yang bukan dari port standard akan ditapis juga?

Tidak, laman web yang tidak dikonfigurasikan sebagai standard [3] tidak ditapis sama sekali. Kami tidak percaya bahawa ini mungkin diperlukan buat masa ini kerana enjin carian biasanya hanya mengindeks laman web yang menggunakan konfigurasi standard. Jadi tidak mungkin untuk masuk ke dalam salah satu daripada laman web ini dengan tidak sengaja, walaupun selepas permintaan enjin carian.

Footnotes

[1] Yang secara umumnya mustahil untuk ditetapan pada konsol permainan atau TV.

[2] Kecuali perisian yang diperlukan dipasang, tetapi ia memerlukan tindakan pada konsol sistem, yang tidak juga diperlukan untuk kanak-kanak!

[3] Ini bermakna mereka menggunakan port berlainan dari port 80 untuk menyediakan halaman mereka.


identica logo facebook logo google+ logo

Lokasi geografi pengunjung

DoudouLinux logo Debian logo TSPU logo Genesi logo Gandi logo Hosting Extreme logo Linux Jobs Reviewed by I love Free Software

Creative Commons Copyright © DoudouLinux.org team - Semua teks dalam laman ini diterbitkan di bawah lesen Creative Commons BY-SA

SPIP | template | Peta Laman| Follow-up of the site's activity RSS 2.0