DoudouLinux DoudouLinux

Komputer pilihan mereka!

The site's languages [ar] [cs] [de] [en] [es] [fa] [fr] [it] [ms] [nl] [pt] [pt_br] [ro] [ru] [sr] [sr@latin] [th] [uk] [vi] [zh]

WARNING: this section may be still refering to DoudouLinux 1.2 Gondwana. Please browse the English section to learn about DoudouLinux 2.1 Hyperborea.

Aplikasi baharu

June 2013 — kemaskini terakhir October 2011

All the versions of this article: [Bahasa Malaysia] [русский]

Versi pembangunan mempunyai perisian tambahan, berbanding dengan siaran rasmi Gondwana. Aplikasi tersebut merupakan yang baharu terdapat di Debian Squeeze atau tidak dipilih dalam Gondwana. Kami juga boleh menambah aplikasi yang belum lagi dibungkus dalam Debian; seperti TBO.

Aplikasi baharu diterangkan secara ringkas di halaman ini. Senarai aplikasi ini serta pautan ke laman webnya adalah seperti berikut:

Multimedia

JPEG - 44.7 kb
Cheese

Cheese

Cheese adalah aplikasi untuk mengambil gambar dan video dari webcam. Ia termasuk kesan khas grafik yang cantik untuk menjadikan gambar dan video lebih menarik:). Ini adalah satu aplikasi sangat mudah di mana pengguna hanya perlu memilih kesan khas dan klik mulakan.

PNG - 154.8 kb
Jokosher

Jokosher

Jokosher merupakan studio berbilang-trek yang mudah lagi berkuasa: bunyi pelbagai, cebisan muzik, persembahan audio boleh dirakam dan dicampurkan ke dalam satu fail audio. Dengannya anda boleh membuat dan merekodkan muzik, podcast dan banyak lagi. Jokosher menyediakan aplikasi beserta dokumen lengkap untuk rakaman, penyuntingan, pencampuran dan mengeksport audio dan telah direka khusus dengan menitik beratkan kepada penggunaan. Pemaju di sebalik Jokosher memikirkan semula pengeluaran audio di setiap peringkat, dan mencipta sesuatu supaya amat mudah untuk digunakan. Tidak perlu untuk mengetahui teori muzik: hanya rekod dan campurkan!

PNG - 41 kb
Virtual MIDI Piano Keyboard (VMPK)

Vmpk

Virtual MIDI Piano Keyboard, VMPK, adalah pengganti untuk vkeybd, keyboard piano maya DoudouLinux terdahulu. Ia tidak mengemukakan sebarang bunyi dengan sendirinya, tetapi disambungkan kepada pensintesis perisian audio yang didatangkan dalam DoudouLinux. Anda boleh menggunakan papan kekunci komputer serta tetikus untuk memainkan nota muzik. Anda boleh menggunakan VMPK untuk memaparkan nota yang dimainkan daripada instrumen lain atau pemain fail MIDI (pemain media DoudouLinux misalnya). Untuk berbuat demikian, sambungkan port MIDI lain ke port input VMPK.

VMPK memberikan penambahbaikan yang menarik berbanding vkeybd iaitu:

- * Mengendalikan susun atur raw keyboard, bebas daripada abjad bahasa pengguna
- * Terjemahan yang lebih baik daripada vkeybd
- * Tidak memerlukan kod tambahan untuk disambungkan kepada pensintesis perisian dalaman
- * Reka bentuk sumber kod moden

Kerja

PNG - 88.3 kb
TBO

TBO

TBO adalah program yang mudah dan menyeronokkan untuk melukis komik atau membuat persembahan menarik. Pengguna boleh membuat halaman dan lukisan bingkai dalam laman-lamannya . TBO menyediakan perpustakaan lukisan vektor [1] yang akan digunakan dalam kerangka komik. Imej latar belakang juga boleh diimport.

TBO mempunyai dua fugsi mod: "paparan halaman" dan "paparan bingkai". Setelah halaman anda mempunyai bingkai, anda boleh memasuki mod "paparan bingkai" dengan melakukan dwi klik dengan alat pemilih dalam bingkai untuk disunting. Pada paparan bingkai anda boleh melukis coretan, buih, teks dalam gelembung perbualan, menggerak dan mengubah saiz objek, putar dan klon objek. Untuk kembali ke paparan halaman, tekan kekunci escape.

PNG - 106.4 kb
GoldenDict

GoldenDict

GoldenDict adalah program kamus pencarian yang kaya yang ciri-ciri. Ia boleh mencari definisi serta sebagai terjemahan daripada pelbagai kamus terjemahan, sama ada setempat atau di Internet. Program ini dapat memaparkan teks, imej dan pautan web (serta laman web). Ia menyokong format fail kamus pelbagai: Babylon, StarDict, Dictd, Lingvo. Ia juga menyokong sumber-sumber dalam talian seperti Wikipedia, Wiktionary, Vikidia atau mana-mana laman web berasaskan MediaWiki. Ia boleh menetapkan perkataan yang menggunakan sebutan daripada forvo.com, mencadangkan pembetulan ejaan dan bekerja apabila pengguna tidak boleh memasukkan aksara khas seperti "ç" atau "ß".

Ini adalah gantian berpotensi untuk DoudouLinux ketika ini iaitu kamus OpenDict. Anda dijemput untuk menguji kedua-duanya dan memberikan pendapat anda.

PNG - 60.7 kb
Guido Van Robot

Guido Van Robot

Guido van Robot, atau singkatannya GvR, adalah satu bahasa pengaturcaraan yang direka untuk mempelajari asas-asas pengaturcaraan. Ia boleh digunakan di dalam kelas dan di rumah sebagai satu cara untuk memperkenalkan konsep-konsep asas pengaturcaraan. Robot yang diwakili oleh segi tiga pada skrin, bergerak di dunia yang terdiri daripada jalan-jalan dan ruang, dinding dan "beepers", di mana Guido boleh mengumpul atau tetapkan. Tindakannya dipandu sepenuhnya oleh program yang perlu ditulis oleh pengguna.

Guido van Robot adalah bahasa pengaturcaraan minimalistic yang menyediakan hanya sintaks yang cukup untuk membantu orang belajar konsep-konsep penjujukan, cawangan bersyarat, menggelung dan prosedur pengekstrakan. Kekuatan terbesar adalah ia membenarkan pembelajaran ini dalam persekitaran yang menggabungkan keseronokan menyelesaikan masalah dengan visual maklum balas segera.

Nota: Aplikasi ini adalah salah satu daripada 4 aplikasi yang sedang diuji untuk mengajar kanak-kanak pengaturcaraan.

PNG - 49.5 kb
Laby

Laby

Laby adalah program kecil untuk belajar bagaimana untuk mengaturcara dengan semut dan sarang labah-labah. Anda perlu menggerakkan robot semut keluar daripada labirin, mengelak sarang labah-labah, mengalihkan batu-batu dan sebagainya. Tahap pertama agak rumit ... tetapi mudah. Anda memerlukan bantuan while gelung, definisi fungsi dan juga untuk memperoleh kemahiran yang baik dalam syarat if. Tiada labirin yang tidak boleh melepaskan diri. Pilih bahasa pengaturcaraan anda dikalangan OCaml, Python, Lua, Ruby, Prolog, C dan Java (kesemuanya memerlukan pengkompil yang mencukupi atau pentafsir dipasang, jadi tidak semua bahasa boleh didapati di DoudouLinux).

Nota: Aplikasi ini adalah salah satu daripada 4 aplikasi yang sedang diuji untuk mengajar kanak-kanak pengaturcaraan.

PNG - 39.3 kb
KTurtle

KTurtle

KTurtle adalah persekitaran pengaturcaraan pendidikan bertujuan untuk menjadikan pengaturcaraan dan boleh disentuh seberapa mudah yang mungkin. Oleh itu ia boleh digunakan untuk mengajar kanak-kanak asas-asas matematik, geometri dan... pengaturcaraan

Bahasa pengaturcaraan yang digunakan dalam KTurtle secara longgarnya berdasarkan Logo. KTurtle membolehkan, seperti beberapa pelaksanaan Logo, menterjemah bahasa pengaturcaraan (perintah-perintah, dokumentasi dan mesej ralat) untuk bahasa asli pengaturcara. Ini adalah salah satu daripada pelbagai cara yang KTurtle gunakan untuk memudahkan pembelajaran pengaturcaraan. Ciri-ciri lain yang membantu untuk mencapai matlamat ini ialah: penonjolan sintaks intuitif, mesej ralat mudah, kanvas bersepadu untuk membuat lukisan, fungsi bantuan bersepadu, gerak perlahan atau langkah pelaksanaan dan banyak lagi.

Nota: Aplikasi ini adalah salah satu daripada 4 aplikasi yang sedang diuji untuk mengajar kanak-kanak pengaturcaraan.

JPEG - 17.1 kb
Little Wizard

Little Wizard

Little Wizard adalah persekitaran pembangunan untuk kanak-kanak. Ia bertujuan untuk digunakan oleh kanak-kanak sekolah rendah untuk belajar tentang unsur-unsur utama bahasa-bahasa komputer sebenar. Dengan hanya menggunakan tetikus, kanak-kanak boleh menerokai konsep pengaturcaraan seperti pembolehubah, ungkapan, gelung, keadaan dan blok logik. Setiap unsur bahasa diwakili oleh ikon yang intuitif, menjadikannya mudah untuk dipelajari.

Nota: Aplikasi ini adalah salah satu daripada 4 aplikasi yang sedang diuji untuk mengajar kanak-kanak pengaturcaraan.

Permainan

PNG - 145.8 kb
Kigo

Kigo

Kigo permainan popular Go, permainan papan strategik untuk dua pemain. Ia juga dikenali sebagai igo (Jepun), weiqi atau wei ch’i (Cina) atau baduk (Korea). Go terkenal kaya dengan kerumitan strategik walaupun peraturannya yang ringkas. Permainan yang dimainkan oleh dua pemain yang berselang-seli meletakkan batu-batu hitam dan putih (bermain kepingan, biasanya diperbuat daripada kaca atau plastik pada masa kini) di persimpangan kosong barisan grid 19x19 (9x9 atau 13x13 untuk permainan yang lebih mudah).

Gmchess

Gmchess adalah permainan catur Cina (Xiangqi) menentang lawan manusia atau komputer.

GIF - 12.2 kb
Gtans

Gtans

Gtans adalah permainan teka-teki Cina, TANGRAM. Objektifnya adalah untuk meletakkan tujuh bentuk geometri bersama untuk membentuk bentuk diberikan. Bentuk terdiri daripada haiwan, objek, orang, dll. Set bentuk yang mungkin semakin meningkat dan terbahagi mengikut susunan kesukaran. Semua kepingan mesti digunakan dan diletakkan di sebelah satu sama lain. Kepingan lima segi tiga, segi empat sama dan segi empat tepat. Kadang-kala terdapat lebih dari satu penyelesaian.

Pendidikan

PNG - 34.6 kb
Tanglet

Tanglet

Tanglet adalah satu permainan pemain tunggal mencari perkataan berdasarkan Boggle® . Objektif permainan adalah untuk menyenaraikan seberapa banyak perkataan kerana anda boleh menggunakan satu set huruf yang dipilih secara rawak. Anda boleh menggabungkan huruf secara menegak, melintang atau menyerong pada mana-mana arah untuk membuat perkataan, selagi huruf bersebelahan antara satu sama lain di atas papan. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh menggunakan semula sel-sel huruf yang sama dalam satu perkataan. Juga, setiap perkataan memerlukan sekurang-kurangnya tiga huruf di atas papan yang normal dan empat huruf di atas papan besar. Permainan boleh ditetapkan masanya atau tidak, terdapat beberapa mod pemasa yang menentukan berapa banyak masa anda bermula, dan jika anda mendapat masa tambahan apabila anda menemui perkataan. Permainan membuat senarai perkataan mungkin dan akan menunjukkan semua perkataan yang anda terlepas pada akhir permainan!

PNG - 126.1 kb
Marble

Marble

Marble merupakan Glob Maya dan Atlas Dunia yang anda boleh gunakan untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Bumi: anda boleh menyorot, mengezum, melihat tempat dan jalan-jalan. Klik tetikus pada label tempat akan menyediakan artikel Wikipedia tersendiri; gambar Wikipedia juga boleh dilapisi di atas peta. Sudah tentu ia juga boleh mengukur jarak antara lokasi atau menonton litupan awan ketika ini. Marble menawarkan peta tematik: peta topografi gaya bilik darjah, gambaran satelit, peta jalan, bumi pada waktu malam dan peta suhu atau pemendakan. Semua peta disediakan kunci peta tersuai, jadi ia juga boleh digunakan sebagai alat pendidikan untuk kegunaan dalam bilik darjah. Bagi tujuan pendidikan anda juga boleh menukar tarikh, masa dan menonton bagaimana langit berbintang dan zon senja ke atas perubahan peta. Bertentangan dengan glob maya yang lain Marble juga mempunyai unjuran berganda: memilih antara satu Peta Rata ("Plat Carre"), Mercator atau Glob.

Ini adalah gantian berpotensi untuk alat geografi DoudouLinux ketika ini KGeography. Anda dijemput untuk menguji kedua-duanya dan memberikan pendapat anda.

Footnotes

[1] Tidak seperti lukisan bitmap, lukisan vektor boleh disaizkan semula tanpa sebarang kekurangan kualiti.


identica logo facebook logo google+ logo

Lokasi geografi pengunjung

DoudouLinux logo Debian logo TSPU logo Genesi logo Gandi logo Hosting Extreme logo Linux Jobs Reviewed by I love Free Software

Creative Commons Copyright © DoudouLinux.org team - Semua teks dalam laman ini diterbitkan di bawah lesen Creative Commons BY-SA

SPIP | template | Peta Laman| Follow-up of the site's activity RSS 2.0