DoudouLinux DoudouLinux

Komputer pilihan mereka!

The site's languages [ar] [cs] [de] [en] [es] [fa] [fr] [it] [ms] [nl] [pt] [pt_br] [ro] [ru] [sr] [sr@latin] [th] [uk] [vi] [zh]

> Bahasa Malaysia > Dokumentasi > Aplikasi > Aplikasi multimedia
WARNING: this section may be still refering to DoudouLinux 1.2 Gondwana. Please browse the English section to learn about DoudouLinux 2.1 Hyperborea.

Aplikasi multimedia

October 2011

All the versions of this article: [čeština] [Deutsch] [English] [français] [italiano] [Bahasa Malaysia] [română] [русский]

DoudouLinux menawarkan beberapa aplikasi berkaitan dengan multimedia, yang merupakan bidang penggunaan komputer yang terluas pada masa kini. Dalam topik ini’ memang tidak mudah untuk mencari aplikasi yang boleh diakseskan untuk kanak-kanak tanpa pengetahuan latar belakang yang penting. Walau bagaimanapun, kami telah memilih beberapa aplikasi sahaja yang membolehkan mereka bunyi rekod, menonton beberapa video atau mendengar muzik, membuat filem animasi, dapatkan diperkenalkan kepada piano, seruling atau percussion, terutamanya untuk kanak-kanak berumur 6 tahun ke atas.

Aplikasi multimedia secara ringkas diterangkan di halaman ini. Senarai aplikasi ini serta senarai pautan ke laman webnya adalah seperti berikut:

Kami juga menyediakan ikon pelancar yang dinamakan Jukebox. Peranannya untuk memulakan pemain media Totem dengan senarai main yang dibuat dari fail muzik yang ada di dalam direktori Muzik.

GIF - 6.6 kb
Vkeybd

Vkeybd-timidity

Vkeybd dan Timidity adalah dua aplikasi yang, apabila digabungkan bersama, menyediakan papan kekunci piano atau lebih tepat lagi papan kekunci alat sintesis [1]. Vkeybd memaparkan papan kekunci piano dan Timidity menghasilkan bunyi dalam masa nyata dari bank bunyi yang dipasang pada DoudouLinux. Muzik dimainkan apabila anda klik tetikus di atas kekunci piano pada skrin atau apabila anda menekan papan kekunci komputer. Nota-nota pada papan kekunci komputer ini disusun sebagai kekunci di atas piano tetapi dalam beberapa baris (seperti kekunci organ!).

MP3 - 109.6 kb
Petit Papa Noël
« Petit Papa Noël », piano Vkeybd-timidity
PNG - 35.8 kb
Hydrogen

Hydrogen

Hygrogen adalah aplikasi kotak irama digital. Drum atau bahagian-bahagian perkusi boleh diwujudkan dalam persekitaran grafik. Lagu-lagu demonstrasi akan membantu anda memahami bagaimana ia berfungsi serta kemampuannya. Aplikasi ini diakui kompleks sedikit dan mensasarkan kanak-kanak lebih tua (sekitar 8-10 tahun). Gubahannya mungkin tidak sesuai untuk Anugerah Grammy (siapa tahu ...) tetapi ia sudah tentu akan mendedahkan mereka kepada salah satu kegunaan utama seni komputer: Muzik Berbantukan Komputer.

Nota:
- * Piano Vkeybd boleh dimainkan ketika Hidrogen sedang berjalan.
- * Papan kekunci Vkeyb boleh juga disambungkan ke Hidrogen dalam usaha untuk bermain gendang dalam masa sebenar dengan papan kekunci atau tetikus komputer tetapi operasi ini belum lagi yang diterangkan di dalam buku panduan ini.

  • Lagu boleh dieksport sebagai fail audio dalam format WAV, untuk membolehkan ciptaan anda digunakan tanpa memerlukan Hidrogen.
MP3 - 173.5 kb
Hard-electro-rock démo
« Hard-electro-rock » démo Hydrogen + synthé Vkeybd-timidity.
JPEG - 73.1 kb
Songwrite

Songwrite

Songwrite merupakan penyunting dan pemain lagu yang ringkas tetapi berkuasa. Ia ditujukan kepada mereka yang tidak mengenali teori muzik. Kerana itulah ia tidak menggunakan notasi muzik yang standard sebaliknya menggunakan jari-jemari dan tab, yang hanya mewakili tempat di mana anda meletakkan jari anda pada instrumen muzik! Irama kemudiannya diwakili oleh ruang antara nota. Sudah tentu anda boleh beralih kepada notasi muzik rasmi tetapi ini bukan tingkah laku lalai aplikasi ini.

Selain itu, lirik boleh ditambah dengan mudah kepada skor muzik untuk menyanyikan lagu-lagu tersebut. Menggunakan ciri percetakan, ia membolehkannya untuk mencetak buku-buku kecil lagu untuk kanak-kanak. Kami percaya ini adalah cara yang baik untuk mula belajar muzik serta peralatannya. Terutamanya kerana Songwrite boleh mengendalikan penjarian flut serta peralatan genderang: flut adalah alat yang agak murah serta genderang alat adalah yang paling mudah untuk dipelajari.

WAV - 2.2 Mb
La mère Michèle
La mère Michèle (French children song)
JPEG - 83 kb
Stopmotion

Stopmotion

Stopmotion adalah pencipta filem animasi. Ia boleh membuat fail filem dari siri gambar yang ditangkap dengan webcam, sebagai contoh. Kegunaan lazimnya adalah untuk membuat satu babak dengan watak kecil kemudian mengambil gambar selepas menggerakkan sedikit watak-watak langkah demi langkah. Menggunakan aplikasi rakaman audio DoudouLinux, anda juga boleh menambah suara, bunyi atau muzik untuk filem. Kanak-kanak akhirnya mengetahui bagaimana wayang gambar berfungsi. Ini juga merupakan peluang yang besar bagi mereka untuk mula memikirkan tentang senario, watak-watak, tabir, landskap dan seumpamanya.

Zip - 64.7 kb
SOS turtle :)
PNG - 31.7 kb
Gnome sound recorder

Gnome sound recorder

Ia merupakan perakam bunyi. Bunyi luaran menggunakan mikrofon serta bunyi dalaman komputer, seperti yang dihasilkan oleh aplikasi Vkeybd-timidity serta Hidrogen [2] boleh dirakam . Untuk bunyi luaran, anda perlu menyambungkan komputer anda ke mikrofon atau sumber yang dipanggil Line kemudian menala kelantangan bunyi. Anda boleh merakam bunyi mono atau stereo dalam format Ogg atau Wav. Malangnya DoudouLinux tidak boleh melaraskan tahap rakaman mikrofon untuk anda pada permulaan kerana terdapat banyak perbezaan nama input antara satu komputer dengan yang lain. Bantuan orang dewasa diperlukan pada permulaan untuk mencari butang yang betul di alat kawalan kelantangan yang diterangkan di bawah ...

PNG - 25.7 kb
Gnome volume control

Gnome volume control

Aplikasi ini adalah semata-mata untuk menala kelantangan bunyi. Secara amnya anda akan mengubah "Kelantangan Utama" atau "Master mono" untuk menukar kelantangan bunyi keseluruhan. Anda juga boleh menala "PCM" untuk menukar kelantangan bunyi yang dihasilkan perisian. Akan tetapi ia tidak memberi kesan ke atas kelantangan mikrofon jika anda telah menyambungkannya. Untuk mikrofon, anda akan perlu mencari cara untuk menyesuaikan bunyi input [3].

PNG - 61.7 kb
Totem

Totem

Totem merupakan pemain audio dan video yang berupaya untuk membaca beberapa format video yang besar. Ia juga mampu mencari video secara langsung pada Youtube. Walau bagaimanapun, tujuan utama aplikasi ini adalah untuk memainkan fail muzik yang didatangkan dengan DoudouLinux serta untuk memainkan fail video yang dihasilkan oleh Stopmotion. Pada masa hadapan, kami mungkin memberikan akses kepada kandungan dalam talian untuk kanak-kanak, sama ada di laman web yang mesra [4] atau di laman web kami sendiri. Sudah tentu, niat kami tidak meletakkan kanak-kanak di Youtube sepanjang hari! Terutamanya kerana lesen perkhidmatan ini yang tidak mesra.

Jukebox

Ia sebenarnya bukan satu aplikasi tetapi pelancar khas yang memulakan pemain media Totem dengan senarai fail yang hendak dimainkan. Kesemua fail MIDI, OGG serta Wav yang terdapat dalam direktori Muzik aktiviti Seluruh DoudouLinux. Ianya dimainkan dalam susunan rawak, dan untuk menghiburkan kanak-kanak, pemain yang dilancarkan dalam skrin penuh menunjukkan lengkung menarik yang mengalir merentasi seluruh skrin.

Pada masa ini, set muzik yang didatangkan dengan DoudouLinux tidak besar, tetapi kami ingin terus menambah lagu dalam pelbagai bahasa. Kami mungkin akan meletakkan sebahagiannya di Internet untuk mengurangkan saiz CD. Sila ambil perhatian bahawa sesetengah skor fail MIDI boleh didapati dalam format Songwrite serta dalam format PDF dalam direktori Muzik.

Footnotes

[1] Projek DoudouLinux menawarkan penggabungan ini sedia untuk digunakan menggunakan nama Vkeybd-timidity .

[2] Untuk merakam aplikasi ini, anda hanya perlu menukar sumber rakam ke Mix .

[3] Pada amnya mengubah kelantangan mikrofon tidak mencukupi, anda juga mungkin perlu mencari suis menaik dan mungkin juga suis sumber. Kemudian menentukan sumber yang direkodkan.

[4] Yang bermaksud bahawa mereka menawarkan kandungan mereka dengan lesen yang sama kepada lesen aplikasi DoudouLinux: anda adalah bebas untuk menggunakan, menyalin, berkongsi dan mengubah suai


identica logo facebook logo google+ logo

Lokasi geografi pengunjung

DoudouLinux logo Debian logo TSPU logo Genesi logo Gandi logo Hosting Extreme logo Linux Jobs Reviewed by I love Free Software

Creative Commons Copyright © DoudouLinux.org team - Semua teks dalam laman ini diterbitkan di bawah lesen Creative Commons BY-SA

SPIP | template | Peta Laman| Follow-up of the site's activity RSS 2.0