DoudouLinux DoudouLinux

Komputer pilihan mereka!

The site's languages [ar] [cs] [de] [en] [es] [fa] [fr] [it] [ms] [nl] [pt] [pt_br] [ro] [ru] [sr] [sr@latin] [th] [uk] [vi] [zh]

> Bahasa Malaysia > Dokumentasi > Peralatan Lanjut > Memasang DoudouLinux secara muktamad
WARNING: this section may be still refering to DoudouLinux 1.2 Gondwana. Please browse the English section to learn about DoudouLinux 2.1 Hyperborea.

Memasang DoudouLinux secara muktamad

November 2011 — kemaskini terakhir October 2013

All the versions of this article: [čeština] [English] [français] [Bahasa Malaysia] [română] [русский]

Orang sering bertanya kemungkinan untuk memasang DoudouLinux secara muktamad ke dalam komputer yang kemudiannya akan dikhususkan kepada kanak-kanak. Walaupun ini bukanlah objektif utama projek ini, fungsi ini telah disepadukan hasil permintaan beberapa pengguna. Sila ingat bahawa salah satu matlamat utama DoudouLinux adalah untuk membolehkan kanak-kanak menggunakan komputer tanpa risiko merosakkan data yang telah disimpan di dalam mesin. Sebab itulah memasang DoudouLinux tidak boleh dilakukan dengan satu klik tetikus...

Mengapa memasang DoudouLinux?

Pertama sekali, DoudouLinux direka untuk bebas risiko, menyediakan keselamatan yang tinggi, mana-mana komputer yang menjalankannya - tiada data yang akan diubah suai. Walau bagaimanapun, jika anda mahu menyediakan anak-anak anda dengan komputer yang khusus, adalah lebih menarik untuk memasang DoudouLinux ke pemacu keras komputer. Sistem ini akan bermula dengan lebih pantas, tidak akan menjadi risiko kepada salah meletakkan CD sokongan atau kekunci USB lagi, juga dengan bunyi yang dihasilkan oleh putaran CD. Lebih-lebih lagi data kekal akan diaktifkan secara automatik, memberi kanak-kanak kemungkinan untuk mengakses kerja-kerja mereka yang lepas. Data kekal yang diaktifkan juga akan memberikan anda kemungkinan untuk memasang pakej-pakej perisian tambahan apabila diperlukan.

Notis Penting: alat pemasangan tidak mengubah hak pentadbiran sistem DoudouLinux buat masa ini. Ini bermakna sesiapa yang membuka aktiviti «Seluruh DoudouLinux» boleh memulakan operasi dengan hak pentadbiran. Oleh itu, mengambil kira jenis pengekalan data yang akan diaktifkan oleh program pemasangan, semua pengubahsuaian sistem, termasuk yang salah, akan disimpan ...

Bolehkah DoudouLinux dipasang?

Ya, DoudouLinux boleh dipasang tetapi tidak dengan klik pada butang tetikus sahaja dan tidak dengan memilih pilihan menu «Pasang» pada sesuatu aplikasi. Walau bagaimanapun, proses pemasangan yang ada pada masa ini direka untuk menjadi sangat mudah: anda tidak perlu membuat pilihan, kecuali dalam kes di yang beberapa cakera keras yang sedia ada, keadaan yang memerlukan pengguna untuk memutuskan cakera keras mana untuk digunakan! Hasilnya:

  1. Secara muktamadnya memasang DoudouLinux memadam semua data yang disimpan di dalam komputer.
  2. Alat pemasangan tidak mencadangkan anda untuk menyelamatkan apa-apa data.
  3. DoudouLinux tidak boleh dipasang bersama-sama dengan sistem yang telah dipasang pada komputer, yang akan membenarkan pengguna untuk memilih salah satu atau yang lain pada permulaan komputer [1].
  4. Pemasangan memerlukan medium USB seperti kekunci USB, tetapi boleh juga dengan memulakan dengan menggunakan CD DoudouLinux.

Bagaimana untuk memasang DoudouLinux secara muktamad?

Bagi orang-orang yang tidak memberi perhatian yang mencukupi kepada perenggan yang terdahulu, kami sekali lagi menegaskan: Memasang DoudouLinux secara muktamad akan turut memusnahkan semua data yang disimpan pada komputer ... Dan DoudouLinux hanya akan tersedia selepas tamat operasi yang tidak boleh diulang pulihkan semula. Jika ini adalah apa yang anda mahu, proses pemasangan adalah seperti berikut:

  1. Mulakan komputer dengan menggunakan CD atau kekunci USB DoudouLinux.
  2. Jika anda memulakan menggunakan CD, sila pasangkan medium USB yang mengandungi DoudouLinux USB versi (fail IMG) dengan seberapa segera apabila komputer sedia untuk digunakan.
  3. Jalankan alat pemasangan DoudouLinux.
  4. Mulakan semula komputer tanpa DoudouLinux USB kekunci (atau CD) untuk menguji pemasangan baru anda.

Untuk sokongan USB anda mempunyai dua pilihan:

  • Anda boleh terus menyalin file IMG yang dimuat turun terus ke kekunci USB anda [2], jadi anda hanya perlu memulakan komputer menggunakan CD DoudouLinux.
  • Anda boleh membuat satu sistem DoudouLinux ke kekunci USB berikutan prosedur yang dinyatakan pada halaman Mencipta kekunci USB DoudouLinux, kemudian, hanya gunakan kekunci ini untuk memulakan komputer [3].

Notis penting untuk perkara yang pertama:

  • Jangan menukar nama fail pada kekunci USB tersebut!
  • DoudouLinux akan menggunakan fail IMG pertama yang ditemui, dan tidak akan memberitahu anda jika terdapat fail yang lain atau tidak.

Dalam usaha untuk menjalankan alat pemasangan, anda perlu masuk ke aktiviti «Seluruh DoudouLinux», kemudian anda perlu melancarkan konsol. Ini boleh dilakukan dari tab «Kerja», kumpulan «Tools», ikon «LxTerminal». Satu lagi kemungkinan adalah menggunakan jalan pintas kekunci dipetakan pada konsol dan pada masa yang sama tekan Logo dan kekunci T [4]. Kemudian taip arahan berikut pada konsol:

sudo doudou-installer
PNG - 4.4 kb
Launching the DoudouLinux installer

Beberapa siri tetingkap kemudiannya akan dipaparkan, tiga daripadanya hanya memeriksa sama ada anda menyedari ia akan memusnahkan semua data komputer anda. Program pemasangan bermula dengan mencari medium USB sama ada terdapat sistem Live DoudouLinux atau imej cakera (IMG) file. Satu tetingkap akan menunjukkan kepada anda hasil carian. Dalam kes yang gagal, anda akan dijemput untuk menjalankan proses sekali lagi, selepas anda menyemak bahawa kunci USB adalah betul dipasang. Kemudian program pemasangan akan mencari cakera keras dalaman sebelum mencadangkan untuk memasang DoudouLinux. Pengguna hanya perlu menerima cadangan program pemasangan.

Sila ambil perhatian bahawa tingkap tidak akan dipaparkan semasa proses pemasangan. Proses ini akan berlangsung beberapa minit, sekitar 5 minit. Sebaik sahaja anda telah memulakan pemasangan, anda perlu sabar menunggu tetingkap pengesahan terakhir, yang akan memaklumkan kepada anda bahawa DoudouLinux telah berjaya dipasang ke komputer anda. Apa yang anda perlu lakukan adalah untuk memulakan semula mesin anda dan berseronoklah!

PNG - 13.8 kb
Fichier d’image disque automatiquement retrouvé pour l’installation
PNG - 12.7 kb
Un seul disque interne sur lequel installer DoudouLinux
PNG - 16.8 kb
Première demande de confirmation d’installation
PNG - 15.1 kb
Deuxième demande de confirmation d’installation

Apakah yang dilakukan oleh alat pemasangan?

Bagi mereka yang ingin tahu, alat pemasangan melakukan tiga operasi:

  1. ia menyalin data dari kekunci USB ke cakera keras (ambil perhatian bahawa data pada medium CD tidak digunakan untuk operasi ini)
  2. ia mencipta partition virtual memory dipanggil «swap»
  3. ia mencipta partition yang khusus untuk data kekal

Saiz partition secara automatik dikira, cakera keras dalaman dan kunci DoudouLinux juga dikesan secara automatik, sebab itulah alat pemasangan tidak meminta apa-apa soalan teknikal. Ini tidak boleh dilakukan jika kami bandingkan dengan proses pemasangan standard bagi sistem Linux.

Nota: jenis data kekal yang diaktifkan menggunakan folder partition secara langsung dan bukannya fail-fail unik pada partition ini. Data-data ini boleh diakses dengan mudah tanpa DoudouLinux.

Footnotes

[1] adalah satu fungsi klasik, disediakan untuk semua perisa Linux, tetapi buat masa ini kami telah secara sukarela memilih satu proses pemasangan termudah yang tidak menyokong fungsi ini.

[2] Anda boleh meletakkan fail tersebut di mana-mana dalam medium USB tersebut, DoudouLinux akan mencari dalam semua folder.

[3] Ini adalah operasi yang lebih teknikal, yang akan membolehkan anda untuk menyingkirkan penggunaan CD untuk proses pemasangan, tetapi hanya jika komputer anda boleh bermula dari kekunci USB

[4] Logo adalah kekunci yang terletak di sebelah bawah kiri papan kekunci, umumnya antara kekunci Ctrl dan Alt.


identica logo facebook logo google+ logo

Lokasi geografi pengunjung

DoudouLinux logo Debian logo TSPU logo Genesi logo Gandi logo Hosting Extreme logo Linux Jobs Reviewed by I love Free Software

Creative Commons Copyright © DoudouLinux.org team - Semua teks dalam laman ini diterbitkan di bawah lesen Creative Commons BY-SA

SPIP | template | Peta Laman| Follow-up of the site's activity RSS 2.0