DoudouLinux DoudouLinux

Komputer pilihan mereka!

The site's languages [ar] [cs] [de] [en] [es] [fa] [fr] [it] [ms] [nl] [pt] [pt_br] [ro] [ru] [sr] [sr@latin] [th] [uk] [vi] [zh]

> Bahasa Malaysia > Tentang > Mengapa saya patut mencuba DoudouLinux?
WARNING: this section may be still refering to DoudouLinux 1.2 Gondwana. Please browse the English section to learn about DoudouLinux 2.1 Hyperborea.

Mengapa saya patut mencuba DoudouLinux?

September 2011 — kemaskini terakhir October 2011

All the versions of this article: [čeština] [English] [Español] [français] [italiano] [Bahasa Malaysia] [română] [русский] [српски] [ไทย] [Tiếng Việt]

Anda mungkin berminat untuk cuba DoudouLinux kerana ia membolehkan anak-anak anda untuk menggunakan komputer dengan penuh ketenangan, tetapi mungkin anda tidak yakin? Mari kita terokai mengapa DoudouLinux perlu dimiliki oleh anak-anak dan bukannya konsol permainan atau di hadapan TV. Ini adalah satu perkara yang sensitif, tetapi sila pertimbangkan dari sudut pandangan DoudouLinux. Objektif kami tidak hanyalah melekatkan anak-anak pada komputer tetapi sebaliknya untuk membantu mereka berasa selesa dengannya dan memimpin mereka untuk menguasai alat yang hebat ini. Mari kita lihat bagaimana dan mengapa.

Kebimbangan Anda

Saya tidak mahu mereka ketagih dengan komputer!

Kami juga begitu! Kami tidak mewujudkan DoudouLinux untuk menggantikan ibu bapa dalam mendidik anak-anak mereka dengan meletakkan mereka di hadapan komputer sepanjang hari dengan kesan fisiologi dan psikologi yang perlu dihadapi. Ibu bapa masih perlu menetapkan had dalam penggunaan komputer walaupun mereka amat menyukai DoudouLinux! Pakar mengesyorkan tidak membiarkan kanak-kanak menggunakan atau menonton sama ada TV, konsol permainan, atau komputer untuk lebih daripada satu jam setiap minggu mengikut setiap tahun umur. Sebagai contoh, untuk umur 5 tahun hanya melihat tiada lebih daripada 5 jam TV + console + komputer seminggu yang berusia 7 tahun, tiada lebih dari 7 jam seminggu. DoudouLinux merancang untuk memasukkan alat-alat yang akan membolehkan ibu bapa menetapkan had masa untuk menggunakan komputer dengan DoudouLinux; Walau bagaimanapun, adalah lebih baik untuk bercakap dengan kanak-kanak mengenai had ini sebelum mengaktifkan.

Bukankah komputer mengasingkan mereka?

Ya, tetapi anda boleh mengatakan yang sama mengenai bacaan atau teka-teki silang kata! Sekali lagi, ini adalah peranan ibu bapa untuk menggalakkan anak-anak mereka untuk meluaskan persekitaran mereka tanpa obsesi.

Bukankah komputer untuk kanak-kanak yang lebih tua?

Ini adalah benar dalam kes komputer biasa yang dijual di kedai-kedai tanpa DoudouLinux. Komputer normal adalah tidak sesuai untuk kanak-kanak! Tetapi ingat bahawa konsol permainan komputer juga, hanya kecil supaya lebih mudah untuk anak-anak. Ini menunjukkan bahawa apabila disesuaikan kepada penonton, komputer juga sesuai untuk anak-anak, walaupun anak-anak kecil. Komputer itu boleh menjadi alat kreatif yang hebat untuk kanak-kanak. Ini adalah hujah yang membawa DoudouLinux untuk hidup. Kami berpendapat bahawa komputer memiliki potensi untuk membangunkan kemahiran pengguna yang jauh lebih baik daripada permainan konsol dan TV.

Ini sudah cukup rumit untuk saya!

Matlamat DoudouLinux adalah menggunakan pendekatan mudah yang digunakan oleh konsol permainan. Aplikasi telah dipilih dengan teliti untuk tujuan tersebut. Banyak digunakan di sekolah-sekolah rendah di seluruh dunia, seperti Afrika, Amerika Syarikat, Kepulauan Cook, Australia, England, Peru, Venezuela, China, Sepanyol, India, Finland, Austria dan lain-lain, sebagai contoh. Persekitarannya direka dengan menyingkirkan segala sesuatu yang tidak diperlukan. DoudouLinux tidak bertanya soalan. Kami menjamin bahawa ianya adalah benar-benar mudah untuk digunakan berbanding sistem komputer standard. Sesetengah kanak-kanak yang berumur 3 ½ sudah boleh mengemudi dengan mudah dalam aktiviti-aktiviti yang paling maju. Jika ia adalah mudah bagi mereka, ia adalah lebih mudah untuk anda. Cuba sendiri sebelum memberikan kepada anak-anak anda. Ia adalah percuma, oleh itu, anda tidak perlu membayar untuk mencubanya!

TV, konsol permainan, komputer semuanya sama?

Kami tidak berpendapat begitu. Satu ciri yang sama konsol permainan dan TV adalah kepasifan. Pemain konsol merupakan pelakon permainan tetapi beliau biasanya tidak boleh mengubah apa-apa. Peranan beliau ialah untuk menggunakan permainan seperti TV meletakkan penonton dalam peranan penggunaan program dan pengiklanan. Tetapi, jika pengguna komputer menggunakan perisian yang dipasang, komputer boleh menjadi alat penciptaan yang memberikan peranan yang aktif kepada pengguna komputer seperti melukis, mencipta muzik, menulis prosa, puisi, atau menulis kod program. Beberapa permainan pada DoudouLinux boleh diubahsuai, contohnya [1], atau kod komputer yang baru dicipta [2]. Peranan pengguna itu, amat berbeza - beliau merupakan pencipta. DoudouLinux bertujuan untuk merangsang semangat penemuan, inisiatif, ingin tahu dan keusahawanan!

Bukankah permainan video menjadikan mereka bodoh?

Kami belum lagi melihat apa-apa kajian mengenai perkara ini, tetapi ia adalah soalan untuk ditanya apabila kita memberi mereka konsol permainan atau meninggalkan mereka di hadapan TV. Kajian di Amerika Syarikat telah menunjukkan bahawa orang-orang yang ketagih juga mempunyai markah yang lebih rendah di sekolah. Kami berpendapat bahawa kandungan yang dicadangkan kepada kanak-kanak memainkan peranan dalam kesan yang diperhatikan. DoudouLinux cuba untuk memilih permainan bukan ganas yang memerlukan pemikiran atau membangunkan strategi. Kami menjangka DoudouLinux mempunyai kesan songsang selagi ia diambil secara sederhana!

Bagaimana saya boleh memastikan bahawa mereka tidak akan mengubah data saya!?

DoudouLinux boleh berfungsi walaupun jika anda keluarkan cakera keras dari komputer anda bersama-sama dengan data anda dan sistem operasi. Cubalah! Ia tidak memerlukannya semua [3], data anda berada di bawah perlindungan. DoudouLinux tidak rapuh dan ia tidak boleh diubah oleh kanak-kanak [4]. DoudouLinux disiarkan secara terbuka di Internet, sesiapa yang mempunyai kemahiran boleh mengesahkannya bahawa ianya begitu.

Saya bimbang dengan apa yang mereka lihat di Internet.

Satu-satunya penyelesaian yang boleh dipercayai adalah dengan mencabutkan kabel rangkaian, jika tidak, ketahuilah bahawa DoudouLinux didatangkan dengan kawalan ibu bapa terbina dalam ditala dengan peraturan-peraturan ketat. Ia secara sistematik penapis kandungan sebenar laman web yang menggunakan sistem penilaian berasaskan kata kunci [5]. Oleh itu hasil enjin carian seperti Google juga boleh ditolak jika kandungan yang membawa kepada laman web yang tidak sesuai untuk kanak-kanak. Ini tidak mengecualikan anda daripada membantu mereka sedikit di Internet, ia mungkin lebih baik untuk mengiringi mereka pada mulanya dan menerangkan bahawa DoudouLinux akan membawa mereka kepada bahan yang sesuai.

Bukankah virus datang dari bahan yang dimuat turun?

Ya, anda betul: dalam dunia Windows ® ancaman dalam bidang ini adalah besar (60,000 malware baru setiap hari sehingga akhir 2010) dan kecekapan pertahanan yang dicadangkan adalah meragukan. DoudouLinux tidak menggunakan Windows ® sama sekali, walaupun telah dipasang pada komputer anda. DoudouLinux dijalankan menggunakan Linux di mana, setakat mana yang kita tahu, pada masa ini tidak terdapat virus yang beredar [6] kerana Linux adalah direka berbeza. DoudouLinux secara natifnya berjalan dalam mod di mana walaupun beberapa malware tahu bagaimana untuk menyerang, ia tidak dapat masuk ke dalam DoudouLinux. Akhir sekali, ingat bahawa DoudouLinux tidak mengakses data komputer anda secara spontan.

Adakah Windows® diperlukan untuk menjalankannya?

Tidak, walaupun Windows ® adalah sistem operasi yang dominan pada komputer peribadi, terdapat berjuta-juta orang lain menggunakan Linux, Unix dan MacOS. Kebanyakannya menggunakan Linux pada desktop moden mereka. Pertimbangkan fakta-fakta berikut:

Seperti maklumat yang ditunjukkan, di sebaliknya, Linux adalah sinonim dengan inovasi dan masa depan. Memulakan anak-anak anda dengan Linux bukan satu kesilapan tetapi satu pelaburan untuk masa hadapan mereka. Walaupun Linux adalah kecil, apa yang penting adalah mereka akan mampu untuk menguasai peralatan komputer lain, tanpa mengira bentuk dan berasa tidak stabil dengan hanya melihat satu sistem atau aplikasi yang baru atau berbeza. Kami ingin mengajar mereka potensi komputer bukannya perisian tertentu.

Tidakkah kelihatan seperti ketinggalan zaman, sekarang, semua perisian boleh didapati secara atas talian?

Memang benar sejak awal tahun 2000, trend editorial untuk beralih kepada aplikasi dalam talian , mengikut cara Google. Aplikasi kanak-kanak juga mengikuti trend ini, bagaimanapun, jangan dikelirukan dengan, disebalik bantuan yang diberikan, ini mungkin juga perangkap. Sudah tentu tarikan penyelesaian ini adalah untuk menyelesaikan masalah-masalah yang dihadapi oleh komputer peribadi dalam penyampaian mereka. Dengan berada di dalam talian, perisian anda gunakan tidak dipasang secara natif tetapi dikawal oleh mereka.

Tetapi jika anda membuang semua perisian tersebut dari komputer anda untuk hanya menggunakan versi di dalam talian, maka komputer anda tidak berguna jika anda tidak boleh mengakses perkhidmatan dalam talian lagi. [7] dan ia menjadi agak kerap di mana data anda tidak adapun pada komputer anda sendiri. Pendek kata, anda meletakkan diri anda dalam keadaan di mana pembekal perisian anda mempunyai kawalan mutlak terhadap apa yang boleh anda lakukan dan telah dilakukan pada komputer anda. Sandaran kerap data anda di dalam talian pada cakera keras anda adalah perlu dalam hal ini. Akibatnya sesetengah pembekal kini menjadi mampu untuk menetapkan kepada anda apa yang boleh dibeli dan apa yang boleh anda fikirkan.

Kami percaya bahawa ini bukanlah situasi yang wajar kerana ia benar-benar berat sebelah terhadap pengguna dan ia menimbulkan ancaman kepada kebebasan, pilihan dan pemikiran kita. Linux adalah secara natif menyediakan bilangan aplikasi boleh sangat besar, aplikasi ini akan dimasukkan bersama dalam usaha untuk tidak menimbulkan masalah sama ada ketika memasang atau membuangnya. Mereka adalah direka bentuk untuk menggunakan format file standard dan boleh bertukar-tukar dengan mudah. Pada kami DoudouLinux bukanlah ketinggalan zaman tetapi masa depan yang lebih wajar! Penumpuan kuasa sentiasa cenderung untuk membawa kepada penyalahgunaan.

Falsafah perisian bebas

Perkongsian

Tidak seperti pengaruh politik industri yang kuat mahukan kita percaya, sebenarnya terdapat alternatif yang ketiga selain membeli atau cetak rompak: perkongsian. Bagaimana untuk mengajar kanak-kanak untuk hidup bersama dalam suasana harmoni jika kita tidak mengajar mereka untuk berkongsi? Dan bagaimana untuk membina sebuah masyarakat, berkembang maju jika individu yang tidak mahu berkongsi? Ini adalah salah satu daripada asas-asas gerakan perisian bebas (perisian bebas bermakna kebebasan perisian, bukan perisian percuma seperti freeware atau shareware). Daripada menghalang pengguna dari melakukan apa yang mereka mahu dengan perisian yang ditawarkan (secara percuma atau tidak) mereka dibenarkan untuk berkongsikannya sepenuhnya. Kemudian anda mungkin mempunyai peluang untuk menerangkan kepada mereka bahawa pembangunan DoudouLinux berdasarkan nilai-nilai perkongsian, kerana DoudouLinux adalah projek perisian bebas 100%.

Perkongsian ilmu: enjin kemajuan

Begitu juga untuk komuniti saintifik yang kerap dan secara terbuka berkongsi kerja, perisian bebas berkongsi hasil tenaga kerja dengan semua pakar-pakar komputer di dunia. Selain itu, salah satu vektor yang membantu kemunculan tamadun yang diberikan pada masa tertentu, adalah komunikasi dan perkongsian pengetahuan. Sebaliknya, sepanjang sejarah orang-orang yang berkuasa selalu mengambil tindakan supaya pengetahuan hanya pada tangan rakyat minoriti untuk mengekalkan kuasa mereka. Perisian bebas menawarkan wawasan di mana sains komputer memperkaya pengalaman dan memberi manfaat kepada semua orang bukan hanya menguntungkan golongan minoriti yang mencipta dan mengawalnya, dengan itu kuasa kembali ke tangan pengguna.

Membina bersama-sama komuniti dalam talian

Perisian percuma biasanya dianjurkan kepada masyarakat penyumbang dari seluruh dunia, yang menambah baik atau mengembangkan perisian bersama-sama. Mungkin wujud projek-projek perisian bebas yang bersaing, tetapi kerana projek-projek yang telus dan ditadbir oleh lesen perisian bebas, projek-projek ini tidak cuba untuk menghalang pengguna daripada berhijrah atau menggunakan peralatan mereka kepada projek-projek yang lain tetapi menggalakkan penggunaan semula peralatan perisian. Dalam dunia perisian tradisional, pembangun akan melakukan segala yang mungkin untuk menghalang pengguna dari mudah berubah kepada program yang bersaing. Sebagai contoh, data pengguna direkodkan dalam format yang rahsia, sukar untuk membaca bagi produk pesaing; atau perisian hanya akan berfungsi dengan produk jenama yang sama, malahan akan mengandungi paten di sisi undang-undang mengehadkan potensi dan penggunaan produk-produk pesaing.

Komputer dalam masyarakat kita

Komputer: alat yang tidak dapat dielakkan

Kini, segalanya seolah-olah dijalankan oleh komputer. Ia adalah hampir mustahil untuk tidak menggunakan komputer dalam kehidupan seharian. Generasi lama masih dapat menguruskan kehidupan dengan mengelakkan komputer, generasi muda berhadapan komputer bermula di dalam rumah dan sekolah. Lebih-lebih lagi anak-anak muda sangat suka perkhidmatan ditawarkan di Internet dan menjadikan komputer alat komunikasi. Di samping itu, dengan tidak syak lagi kemungkinan besar mereka akan menggunakan komputer dalam aktiviti-aktiviti profesional mereka. Tidak boleh dipersoalkan lagi, orang-orang yang benar-benar senang dengan komputer mempunyai kelebihan daya saing berbanding orang yang tidak. Dan yang lebih mahir akan mempunyai kelebihan, inilah yang ditunjukkan oleh dunia perniagaan kepada kita setiap hari.

Komputer mengawal masyarakat moden kita

Sama seperti air dan elektrik, masyarakat moden tidak dapat berfungsi tanpa komputer. Tambahan, komputer mengawal pertukaran maklumat di seluruh dunia; sesungguhnya, mereka mengawal seluruh masyarakat kita. Orang-orang yang mengawal perisian pengguna boleh menentukan apa yang mereka mampu untuk melakukan atau tidak dengan alat mereka dan pada harga berapa. Beberapa pembangun mempunyai keupayaan untuk mengawal perisian yang telah dijual dan juga data anda dari jauh! (melalui proses kemas kini contohnya), sudah tentu ini lebih teruk lagi apabila anda hanya menggunakan perkhidmatan di dalam talian, dan apabila data anda tidak adapun pada komputer anda sendiri.

Tambahan pula, mereka mengawal Internet dan ramai orang berjuang untuk menguasai kawalan ini, mengawal apa yang orang lain dapat lihat atau tidak, untuk tahu atau tidak, untuk membeli atau tidak. Kawalan internet ini boleh dicapai pada sumber dilaman pembekal pengehosan web, semasa penghantaran data melalui penyedia capaian, atau akhirnya di rumah melalui pembangun perisian anda. Berikut adalah beberapa contoh kuasa yang telah didapati oleh komputer:

  • muzik anda beli di dalam talian hanya boleh didengar ke atas produk jenama tertentu; ini tidak pernah difikirkan pada zaman lama kaset audio
  • mengemas kini perisian atau sistem anda memasang perisian yang anda tidak pernah minta, seperti bar carian atau navigasi web - bagaimana pula dengan perisian yang turut terpasang, tetapi tidak kelihatan (stealth)?
  • anda hanya boleh memasang pada telefon mudah alih anda, perisian atau muzik yang hanya diedarkan di laman web pengeluar
  • Penduduk Cuba tidak dapat berkomunikasi dengan menggunakan MSN lagi kerana pembangun telah memotong akses kepada maklumat itu di seluruh negara
  • Bilik kecemasan hospital menghadapi 1 jam pembekuan di Estonia selepas serangan komputer awam terhadap negara

Tidak syak lagi, jika kita hanya mengajar anak-anak kita untuk menggunakan komputer secara pasif, mereka tidak akan dapat melindungi diri mereka terhadap akibat seumpama ini. Ini merupakan isu strategik yang berkaitan dengan negara, seperti yang ditunjukkan atas. Komputer telah direka untuk berkhidmat kepada pengguna tetapi tidak menghambakan. Jangan lupa bahawa anak-anak kita adalah masa depan kita.

Sekolah tidak benar-benar mengajar pengkomputeran.

NB: sila sesuaikan dengan negara anda!

Walaupun perkataan dan ucapan yang bagus tentang penggunaan komputer di sekolah-sekolah, latihan di Amerika / British tidak mengajar anak-anak bagaimana untuk menjalankan komputer tetapi hanya penggunaan asas. Anak-anak muda diajar untuk klik pada butang lutsinar yang cantik tetapi mereka jarang sekali diajar bagaimana untuk mencipta dengan komputer. Mereka tidak diajar bagaimana ia berfungsi dan tidak terutamanya, bagaimana ia boleh diubah suai; Oleh itu, anak-anak muda kita hanya mampu untuk memuat turun perisian dan akhirnya untuk membeli, tetapi mereka tidak mampu membuat komputer melakukan dengan tepat apa mereka mahu. Sudah tentu tidak semua daripada mereka telah menjadi ahli sains komputer, tetapi kami perlu menarik sebahagian daripada mereka kerana sebab-sebab diterangkan atas.

Menunjukkan komputer adalah serba boleh dan boleh diprogramkan

Memulakan DoudouLinux pada komputer yang mengandungi sistem yang lain menunjukkan bahawa perkara-perkara yang sangat berbeza boleh dilaksanakan oleh komputer yang sama -ia hanya satu perkara pemprograman. Oleh, di umur remaja, kanak-kanak mungkin mempunyai rasa ingin tahu untuk mencari dan memahami bagaimana semua ini boleh terjadi. Dan dengan DoudouLinux semuanya boleh dianalisa dan diubah suai, dengan syarat anda boleh membaca dan memahami Bahasa Inggeris secukupnya. DoudouLinux lebih cenderung untuk mengajar anak-anak kita apakah komputer sebenarnya dengan membenarkan untuk melakukan apa-apa uji kaji yang mereka inginkan.

Footnotes

[1] Tahap boleh dibuat atau disunting dalam beberapa permainan DoudouLinux, seperti Abe’s adventure dan Tower toppler.

[2] Seperti pengubahsuaian sistem atau memprogram aplikasi.

[3] Satu-satunya kes di mana ia akan diperlukan jika anda diaktifkan data kekal pada cakera keras dalaman, anda tidak akan memiliki akses kepada data anda yang disimpan sebelum ini.

[4] Sokongan fizikal, CD atau kekunci USB, sebaliknya.

[5] Kawalan ibu bapa mempunyai senarai kata kunci dan yang berkaitan "harmfulness". Senarai ini digunakan untuk menilai kesesuaian dari halaman yang diminta ke tahap kekerasan penapis. Kata kunci diterjemahkan ke dalam beberapa bahasa.

[6] Terdapat virus tetapi mereka menggunakan fungsi Linux yang telah diperbetulkan lama dahulu. Jurutera yang bekerja pada sistem ini telah memperbaiki apa yang kurang.

[7] Kerana pembekal anda mempunyai masalah teknikal, kerana dia telah tutup kedai dan meninggalkan perkhidmatannya atau kerana perkhidmatan itu kini mempunyai caj bulanan dan telah menjadi terlalu mahal!


identica logo facebook logo google+ logo

Lokasi geografi pengunjung

DoudouLinux logo Debian logo TSPU logo Genesi logo Gandi logo Hosting Extreme logo Linux Jobs Reviewed by I love Free Software

Creative Commons Copyright © DoudouLinux.org team - Semua teks dalam laman ini diterbitkan di bawah lesen Creative Commons BY-SA

SPIP | template | Peta Laman| Follow-up of the site's activity RSS 2.0