DoudouLinux DoudouLinux

Komputer pilihan mereka!

The site's languages [ar] [cs] [de] [en] [es] [fa] [fr] [it] [ms] [nl] [pt] [pt_br] [ro] [ru] [sr] [sr@latin] [th] [uk] [vi] [zh]

> Bahasa Malaysia > Tentang > DoudouLinux, komputer pilihan mereka!
WARNING: this section may be still refering to DoudouLinux 1.2 Gondwana. Please browse the English section to learn about DoudouLinux 2.1 Hyperborea.

DoudouLinux, komputer pilihan mereka!

September 2011 — kemaskini terakhir November 2013

All the versions of this article: [عربي] [čeština] [Deutsch] [English] [Español] [français] [italiano] [Bahasa Malaysia] [Português] [Português do Brasil] [română] [русский] [српски] [ไทย] [Tiếng Việt] [中文]

DoudouLinux menawarkan satu set diantara permainan dan pendidikan serta mudah digunakan untuk berseronok sambil belajar. Seawal usia 2 tahun, mana-mana kanak-kanak boleh menggunakan DoudouLinux. Kemahiran membaca bukanlah satu keperluan, juga tidak perlu menjadi pakar tetikus, semuanya adalah sebaliknya. Bagi kanak-kanak yang lebih tua, aplikasi mudah memberikan peluang untuk menulis teks, melukis, mengira mahupun untuk mengetahui cara membuat muzik dan filem. Selain itu, mereka boleh meminjamkan, menyalin dan memberi DoudouLinux kepada rakan-rakan mereka sebagaimana yang mereka lakukan di sekolah - semuanya adalah sah disisi undang-undang!

Persekitaran yang mudah lagi berkesan

activity-menu {PNG}Projek DoudouLinux berpendapat bahawa persekitaran pengkomputeran pengguna arus perdana semasa tidak sesuai dengan kanak-kanak kerana ianya menawarkan fungsi yang terlalu banyak dan memerlukan terlalu banyak pengetahuan teknikal yang tidak dimiliki oleh kanak-kanak. Atas sebab-sebab ini, DoudouLinux telah membina persekitaran khas untuk kanak-kanak:

mini-doudoulinux {PNG}

  • tiada tercari-cari jatuhan menu
  • tiada yang benar-benar perlu dibaca
  • apa-apa untuk diletakkan atau dipindahkan (semula) pada desktop
  • kebanyakan aplikasi DoudouLinux tidak memerlukan tanggapan fail dan folder
  • tetingkap aplikasi tidak tiba-tiba pergi ke dalam bar tugasan (tidak ada bar tugasan!)
  • tiada teks pemberitahuan yang merepek
  • tidak bertanyakan soalan yang tidak dijangka
  • tidak perlu klik "Start" untuk berhenti!!! [1]

Juga mudah untuk ibu bapa!

Tidak perlu memasang DoudouLinux untuk menggunakannya, ia boleh dibawa ke mana-mana, misalnya, oleh datuk dan nenek. DoudouLinux disediakan sepenuhnya dan sedia untuk digunakan, tiada yang perlu dimuat turun, tidak perlu dikemaskini dan tiada apa-apa yang perlu ditadbirkan. Sejak versi 2010-11, ia juga didatangkan secara natif penapisan kandungan web masa nyata untuk melindungi anak-anak kita dari laman web "nakal", dan sejak versi 2.0, amalan laman web yang menjengkelkan seperti pengiklanan agresif dan pengesanan pengguna disekat. Jadi, anda hanya perlu menyesuaikan output bunyi dan kelajuan tetikus komputer anda! Selain itu, DoudouLinux boleh dijalankan pada mana-mana komputer PC dan pada Macintosh ™ yang dibuat selepas tahun 2006, terutamanya [2].

DoudouLinux berasaskan “Live CD” teknologi dimana sistem penuh boleh dimulakan dari CD dan bukannya memasang dan memulakan dari sistem komputer. Dengan cara ini DoudouLinux tidak melakukan akses sistem data tempatan mahupun internet tanpa pengetahuan anda. Setelah itu, anda boleh membiarkan anak-anak anda bermain dengan komputer. Selain itu, DoudouLinux tidak mengandungi malware seperti virus, cecacing, kuda trojan, spyware, adware atau keyloggers. Dan oleh kerana DoudouLinux hanya berjalan dari CD, ia tidak boleh dicemari oleh malware, kegagalan disebabkan oleh masalah perkakasan atau kesilapan. Pendek kata, ianya bebas risiko!

Dan semuanya 100% sah!

DoudouLinux dibina pada perisian bebas, yang bermaksud kebebasan [3]. Lesen perisian bebas membenarkan sesiapa untuk menyalin, mengedar, menganalisis ataupun mengubah suai perisian sepenuhnya. Anda boleh menyalin, meminjamkan, memberikan DoudouLinux kepada siapa yang anda mahu. Kami amat menggalakkan anda membuat seberapa banyak salinan yang anda mahu!

Footnotes

[1] Menu "Start" yang disediakan oleh sesetengah sistem...

[2] Apple mula memasang pemproses Intel pada mesin tahun ini. Dan DoudouLinux hanya berjalan di AMD, Intel atau pemproses serasi Intel x86.

[3] Secara teknikalnya DoudouLinux berasaskan sistem Debian Linux dan menggunakan majoriti besar pakej dipilih daripadanya.


identica logo facebook logo google+ logo

Lokasi geografi pengunjung

DoudouLinux logo Debian logo TSPU logo Genesi logo Gandi logo Hosting Extreme logo Linux Jobs Reviewed by I love Free Software

Creative Commons Copyright © DoudouLinux.org team - Semua teks dalam laman ini diterbitkan di bawah lesen Creative Commons BY-SA

SPIP | template | Peta Laman| Follow-up of the site's activity RSS 2.0