DoudouLinux DoudouLinux

Komputer pilihan mereka!

The site's languages [ar] [cs] [de] [en] [es] [fa] [fr] [it] [ms] [nl] [pt] [pt_br] [ro] [ru] [sr] [sr@latin] [th] [uk] [vi] [zh]

> Bahasa Malaysia > Sebarkan kepada dunia > Laporan TV Tomsk
WARNING: this section may be still refering to DoudouLinux 1.2 Gondwana. Please browse the English section to learn about DoudouLinux 2.1 Hyperborea.

Laporan TV Tomsk

October 2011

All the versions of this article: [čeština] [English] [français] [Bahasa Malaysia] [русский]

Ogg Multiplex - 8.2 Mb
TV Tomsk report
English subtitles, format OGG (free and open format), 8.2MB
QuickTime - 2.5 Mb
TV Tomsk report
English subtitles, format MOV (Apple Quicktime), 2.5MB
texte - 7.9 Mb
TV Tomsk report
English subtitles, format FLV (Flash video), 7.9MB

TV Tomsk menyiarkan laporan mengenai DoudouLinux pada Sabtu, 24 Oktober 2010. Wawancara [boleh didapati di Rusia> http://www.vesti.tvtomsk.ru/news-69...] pada laman web mereka dan memperkatakan dengan kandungan DoudouLinux, faedah dan terjemahan ke dalam Bahasa Rusia. TV Tomsk juga memberi kami kebenaran untuk menggunakan video di laman web kami. Oleh itu kami mencadangkan supaya anda melihat versi sari kata laporan 2 minit ini. Ia boleh didapati dalam beberapa format iaitu fail MOV yang lebih kecil, dan yang dua lebih besar fail FLV dan OGG. Anda akan melihat Gosha-nama timangan bagi George yang berusia 8 tahun menggunakan DoudouLinux dan bercakap mengenai komputer. Teks sarikata disalin di bawah.

Transkripsi daripada sarikata tersebut

George, berusia 8, seperti ramai rakan-rakannya menghabiskan banyak masa di sebalik PC. Kini dia memeriksa perisian baru yang direka khas untuk kanak-kanak.

George Nemchaninov (Георгий Немчанинов):

"Saya telah mengkaji hampir segala-galanya tentang komputer. Sistem tersebut tidak mengajar saya apa-apa tetapi ini adalah hebat! "

Ini adalah fakta yang dinyatakan oleh pencipta DoudouLinux : kanak-kanak pasti suka bermain, tetapi sebenarnya mereka sedang membangunkan banyak kemahiran. Program-program pendidikan dan menghiburkan untuk kanak-kanak dari 2 tahun. Digit, warna dan huruf untuk kanak-kanak yang paling kecil, matematik, geografi dan bahasa asing bagi orang-orang yang lebih tua. Antara muka pengguna yang sangat mudah sehinggakan kanak-kanak boleh menggunakannya sendirian. Dan ibu bapanya merasa yakin dengan data penting pada PC mereka.

Julia Nemchaninova (Юлия Немчанинова),pensyarah kanan dalam teknologi maklumat di IACS, TSPU [1]:

"Sistem DoudouLinux dimuatkan terus dari CD yang berasingan dan tidak memerlukan pengguna atau sistem data yang disimpan pada PC. Kanak-kanak boleh mencuba segala-galanya, klik apa sahaja yang mereka mahu tanpa rasa takut: dijamin bahawa mereka tidak akan mengubah apa-apa data ".

DoudouLinux berdasarkan Debian Linux yang terkenal. Versi Rusia yang pertama telah dikeluarkan terima kasih kepada peminat Tomsk dari Institute of Applied Informatics TSPU. Ia boleh dimuat turun di laman web.

Bogdan Mishuk (Богдан Мищук), pengarah IACS, TSPU:

"Kami telah menterjemahkan teks: menu dan mesej dalam versi pertama. Ia disiarkan di laman web projek. Fasa seterusnya adalah penyetempatan penuh sistem dan komponen termasuk terjemahan mesej bunyi. "

Program ini diedarkan percuma dan boleh menjadi pembantu yang tidak boleh ditukar ganti bagi ramai ibu bapa. Kanak-kanak mungkin mempunyai peluang untuk belajar, bermain dan berkembang. Selain itu, kemahiran komputer yang dipelajari akan berguna kepada mereka pada masa akan datang, sudah pasti.

Gosha:

"Komputer ada di mana-mana. Apa lagi yang anda mahu? "

Tatiana Morosova dari Vesti Tomsk.

Footnotes

[1] Institute of Applied Computer Sciences, Tomsk State Pedagogical University


identica logo facebook logo google+ logo

Lokasi geografi pengunjung

DoudouLinux logo Debian logo TSPU logo Genesi logo Gandi logo Hosting Extreme logo Linux Jobs Reviewed by I love Free Software

Creative Commons Copyright © DoudouLinux.org team - Semua teks dalam laman ini diterbitkan di bawah lesen Creative Commons BY-SA

SPIP | template | Peta Laman| Follow-up of the site's activity RSS 2.0